• Este evento ha pasado.

CUNUNA GRÂULUI / LA CORONA DEL TRIGO

24 24+01:00 junio 24+01:00 2023 - 19:00

Asociația Hispano Rumana Salva vă invită la spectacolul „CUNUNA GRÂULUI”, un eveniment dedicat Zilei Internaționale a Iei și promovării tradițiilor populare românești.
„Cununa grâului” este sărbătoarea recoltei de la sfârșitul secerișului. Văzută ca simbol al rodniciei, cununa are menirea de a spori recolta viitoare, de a asigura bunul mers al lucrului și sănătatea secerătorilor.
În Transilvania, cele mai multe obiceiuri legate de sfârșitul seceratului și de ultimele spice erau acelea în cadrul cărora aceste spice erau „mândru” împletite sub forma unei cununi, care era simbol al rodniciei și era păstrată la loc de cinste până la recolta viitoare.
În zona Năsăudului, această străveche datină s-a păstrat într-un cadru amplu ce implică întreaga comunitate sătească, cu gazde primitoare, secerătoare, feciori harnici și copii.
Spectacolul va ilustra acest obicei care are loc în preajma zilei de 24 iulie, în apropierea solstițiului de vară, când soarele atinge intensitatea maximă, iar din punct de vedere astronomic în emisfera nordică este cea mai lungă zi din an. Forma cununii, rotundă atrage comparaţia cu discul solar, prin formă dar şi prin culoarea spicelor, galbene ca soarele.
Spectacolul „Cununa grâului va avea loc sâmbătă, 24 iunie, de la ora 18:00, Aula UGT (Uniunea Generală a Lucrătorilor) din Madrid, Salón de actos.
PROGRAM:
 Prezentarea Cununa Grâului, sub forma unui spectacol de teatru popular nescris:
 Spectacol de folclor cu interpreți ai muzicii populare românești din România și din Spania
Invitați din România: Invitați din Spania:
Alexandru Pugna Macedon Botârlă
Cornelia Ardelean Archiudean Tudorica Brumă
Marioara Sigheartău Plaiuri Românești
Amalia ȚuȚuruga Mugurașii Salvei
Prezintă : Menut Maximinian, etnolog si Roxana Vlad
Colaboratori: Ambasada României în Regatul Spaniei, Institutul Cultural Român din Madrid și UGT
Sponsori: Primăria localității Salva (județul Bistrita-Năsăud), dl. Onul Gheorghe, primarul comunei Salva, Firma de construcții REMOFRON condusă de dl. Rem Dedea Restaurantul ACASĂ, condus de d-na Ruxandra Focsa
La Asociación Hispano Rumana Salva os invitan al espectáculo «La corona del trigo», un evento organizado para celebrar el Día Internacional de la Blusa Rumana y para promover las tradiciones populares rumanas.
«La corona del trigo» es la celebración de la cosecha al final de la siega. Vista como símbolo de la fertilidad, la razón de la corona es multiplicar la futura cosecha, asegurar el buen funcionamiento del trabajo y la salud de los segadores.
En Transilvania, las costumbres más numerosas relacionadas con el final de la siega y de las últimas espigas eran aquellas en las que estas últimas espigas se trenzaban bajo la forma de una corona, símbolo de la fertilidad, que se guardaba en un lugar de honor hasta la futura cosecha.
En la zona de Năsăud esta antigua tradición se ha guardado en un marco amplio que implica a toda la comunidad rural, con acogedores anfitriones, segadoras, mozos trabajadores y niños.
El espectáculo ilustrará esta costumbre que tiene lugar en torno al 24 de junio, cerca del solsticio de verano, cuando el sol alcanza su máxima intensidad y cuando, desde el punto de vista astronómico, en el hemisferio norte es el día más largo del año. La forma de la corona, redonda, nos hace pensar en el disco solar por la forma, pero también por el color de las espigas, amarillas como el sol.
El espectáculo «La corona del trigo» tendrá lugar el sábado, 24 de junio, a las 18:00 horas, en el Salón de Actos de la UGT (Unión General de Trabajadores y Trabajadoras) de Madrid.
PROGRAMA:
 La Corona del trigo, espectáculo de teatro popular no escrito
 Espectáculo de folclore con intérpretes de música popular rumana de Rumanía y España
Invitados de Rumanía: Invitados de España:
Alexandru Pugna Macedon Botârlă
Cornelia Ardelean Tudorica Bruma
Marioara Sigheartau Plaiuri Românești y
Amalia Țuțuruga Mugurașii Salvei
Presenta: Menut Maximinian, etnólogo, y Roxana Vlad
Colaboradores: Embajada de Rumanía en el Reino de España, Instituto Cultural Rumano de Madrid y la UGT
Patrocinadores: Alcaldía de la localidad de Salva (distrito de Bistrita-Năsăud), el Sr. Onul Gheorghe, alcalde de la localidad de Salva, la empresa de construcciones REMOFRON de Rem Dedea y el restaurante ACASĂ de Ruxandra Focșa.

Fecha:
24 24+01:00 junio 24+01:00 2023